søndag den 5. oktober 2014

Mini cheesecake's - forsøg 1!

Forhåbentligt har du nogle smukkere glas end jeg!


Har endelig lavet min første omgang cheesecake's, og de blev absolut fantastiske! Opskriften er nedenfor. Den er beregnet til at lave portionsanrettede cheesecake's i dessertglas.

Jeg giver i bunden nogle fif til hvordan du kan lave opskriften til en opskrift på en almindelig stor cheesecake, der kan stå selv. Jeg har også planer om at eksperimentere videre her næste weekend, hvor vi har en familiekomsammen. Det er derfor overskriften hedder 'forsøg 1'. Jeg mener også der bør være en form for frugtgelé på toppen af en rigtig cheesecake. Det vil jeg forsøge mig med næste weekend. Så vend endelig tilbage om en uges tid, hvis du også bliver ellevild med denne opskrift!

Cheesecake's til 4 personer


Til bunden skal du bruge:

  • 2 dl mandler
  • 1 dl valnøddekerner
  • 1 knsp stødt kardemomme
  • 1 tsk sukrin
  • 75-100 g smeltet smør*
  • 1 tsk kokosfibre
*TIP: Smelt evt. smørret i en kop i mikroovnen i 20-30 sekunder, det er hurtigere og giver mindre opvask

Fremgangsmåde for bunden:

  • Blend mandler og valnødder til de er rimelig findelt (gerne i foodprocessor), uden at de er ved at blive til nøddesmør
  • Tilsæt resten af ingredienserne og blend videre til du har en masse der er klistret
  • Fordel massen i de 4 glas og stil dem på køl til cremen er klar

Til cremen skal du bruge:
  • 300 g creamcheese (fuldfed, ikke noget kunstigt light-pis her!)
  • 4 tsk sukrin (evt. mere, smag dig frem hvis de skal være søde)
  • 2 tsk ren vanilje
  • Saft og skal af 1 lime (evt. mere, smag dig frem til en balance du kan lide)
  • 3 dl piskefløde
Fremgangsmåde for cremen:

  • Bland og blend alle ingredienser, undtagen fløden
  • Tilsæt fløden lidt efter lidt mens du blender
  • Fordel cremen i glassene, evt. ved hjælp af en sprøjtepose
  • Sæt glassene på køl, gerne dagen før de skal spises - de kan dog spises straks, men bliver blot bedre af at trække og stivne!


Stor cheesecake

Hvis du vil lave kagen til en stor cheesecake der skal kunne stå selv, skal du tilsætte husblas eller agar agar. Jeg vil foreslår at du varmer fløden og tilsætter dit stivelsesprodukt. Og så blender fløden sammen med resten af massen når den er nået til en temperatur hvor du kan holde ud at have en finger i den.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar